Hľadať tu :-)

štvrtok 23. apríla 2020

Karanténa?!

Ahojte moji imaginárny čitatelia Usmívající se

Ako tušíte, prišla na mňa chvíľka, kedy sa "musím" vypísať. Áno, nazvala som túto rubriku "MyCorona". Nie, nemusíte sa báť, ochorenie Covid-19, nemám, nemám naň ani podozrenie, ani nič podobné a dúfam, že to tak aj ostane.
Pôvodne som sa tejto téme, ktorá na nás útočí z každej strany o mnoho viac než vírus samotný, vyhnúť...Dosť dlho som sa držala, keďže opatrenia na zamedzenie šírenia nového korona vírusu sú s nami už viac ako mesiac....Lenže, už niekoľkokrát som počula od bežných ľudí, moderátorv v TV, Youtuberov a proste tak všeobecne, sme v karanténe, môj život v karanténe, karanténa deň XYtý....Nope...

Ľudia, nie ste v karanténe...zvyčajne, ani v štátom nariadenej, lekárskej, ani dobrovoľnej...Stretávate sa s členmi domácnosti? Chodíte aspoň občas von? Chodíte do potravín, drogérie, lekárne (a od včera aj do iných opäť otvorených obchodov)? Boli ste vysypať smeti? Áno? Tak potom nie ste v karanténe.

Karanténa je povinná izolácia ľudí alebo zvierat s cieľom pozorovania, či sa u nich prejavia príznaky nejakej choroby. Je používaná na ľuďoch alebo nákladoch, ktoré prichádzajú z regiónov ohrozených epidémií.
Slovo karanténa pochádza etymologicky z talianskeho slova quarantaine (štyridsať dní); označenie obdobie 40 dní, počas ktorých boli chorí izolovaní na lodiach bez možnosti sa vrátiť k brehu. Túto procedúru aplikoval už v 14. storočí Dubrovník, kde platila karanténa 30 dní. V roku 1448 benátsky senát predĺžil čakaciu lehotu o 40 dní, čím vznikol termín "karanténa".
(zdroj wikipédia)

Čo je karanténa (domáca izolácia)? a. Občan sa zdržiava prioritne doma. b. Nechodí do práce. c. Vyhýba sa kontaktom s ľuďmi (vychádzky, nákup, venčenie psa obmedzuje na skoré ranné alebo večerné hodiny). 2. Kedy občan ostáva v karanténe? a. Vrátil sa zo zahraničia (z akejkoľvek krajiny), do karantény idú aj spolubývajúci. b. Bol v kontakte s osobou, u ktorej bol potvrdený COVID-19, do karantény idú aj spolubývajúci.
Viem, že obmedzenia a nariadenia vlády, či už SR alebo ČR alebo akejkoľvek krajiny, sú obmedzejúce, to tak slovo obmedzenie znamená. Áno, aj ja nemám rada rúško, neviem v ňom dýchať a som mierne zdesená, že v ňom mám robiť (aj keď to chápem).
Tak ja len tak, aby ste nepoužívali slovo karanténa nesprávne. Môže to v ľuďoch vyvolávať trochu strach. Predstavte si, že ste trebárs boli s niekým z rodiny, s ktorou bežne nebývate a potom v telefóne, no ja už túto karanténu nezvládam...kto rozumie správne slovou karanténa, tak vo mne by to vyvolalo otázky: Prečo si v karanténe? Máš príznaky? Už ťa testovali? Pôjdem aj ja do karantény...proste, úplne zbytočná panika. Všimla som si, že veľa slov/viet vyvoláva paniku. Prosím, nešírme paniku ani takto neúmyselne.

Ďakujem a krásny deň

Vaša Nika

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Hana Bořkovcová - Zakázané holky

Toto je po dlhšej dobe knižka, ktorú som prečítala v elektronickej podobe. Dostala som sa k nej vďaka článku u Iwky  Zakázané holky (anawibl...